Historie

Grundejerforeningen ”Kirsebærhaven” dækker de parceller, som tilbage i 1963 blev udstykket fra matr.nr.ne 18-b, 18-id og 18-ii, Solrød by og sogn.

Området er omfattet af lokalplan 23.

Siden er der anlagt veje, hovedparten af disse er offentlige veje, dog er de 3 veje øst for Strandgårds Alle (Hindbærhaven øst, Solbærhaven øst og Brombærhaven) private fællesveje, hvilket vil sige at der her påhviler beboere udvidet ansvar.

Lidt historie om, hvorfor netop disse 3 veje ikke blev lagt under kommunal vedligeholdelse, kan læses her.

Stierne i området er ejet af foreningen, og derved ansvar for både lys og vedligeholdelse.

Området med bufferbassin, på hjørnet af Solrød Byvej og Strandgårds Alle, var tidligere udlagt som grønt fællesareal for vores udstykning. Området placering gjorde det svært at udnytte som fællesområde. Da Klar Forsyning A/S ifm. med klimatilpasning, ønskede at etablere bufferbassin, og området samtidig kunne bevare sin status som grønt område, blev området overtaget af dem i 2019.

De gamle matrikler går lidt på tværs af vejene, så her er en oversigt over veje og husnumre der er pligtige medlemmer, da der ifm. udstykningen blev lyst servitut på grundene med en deklaration, som betyder pligtigt medlemskab af vejlaug/grundejerforening. Deklarationen kan læses her.

På tinglysning.dk, kan man finde servitutter lyst på ens ejendom, og nævnte hedder 20.04.1963-6354-18.

Foreningen har 100 pligtige medlemmer

• Kirsebærhaven 23 samt lige numre 24-34.
  • Jordbærhaven 5-9, Jordbærhaven lige numre (rækkehusene) har deres egen grundejerforening.
  • Kvædehaven alle numre.
  • Hyldebærhaven alle numre.
  • Blommehaven kun 1, 2 og 3.
  • Tjørnholmvej 13
  • Brombærhaven alle numre.
  • Solbærhaven alle numre.
  • Hindbærhaven alle numre.

Tilstødende parceller opfordres som frivillige medlemmer, så hele området omkring vejene kan fremstå som en helhed der er dækket af foreningen.